Projekty
AZV reg. č. NV18-09-00151: Vliv znečištěného ovzduší na nemocnost dětí (2018 – 2021)
(hl. řešitel: MUDr. Radim Šrám, Dr.Sc.)
V předchozí studii (GA ČR 13-13458S) byly u novorozenců z Karviné při srovnání s novorozenci z Českých Budějovic (ČB) pozorovány změny v expresi genů ovlivňujících imunitu a vývoj mozku. Proto budou tyto děti dále sledovány. U dětí ve věku 5 let z okresů ČB a Karviná budou pediatry vyplněny dotazníky o nemocnosti dětí ve věku 3-5 let. U dětí bude zajištěno psychologické vyšetření. Od každého dítěte bude získán vzorek moči. V moči budou stanoveny polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU). Bude analyzován vztah mezi nemocností dětí a výsledky stanovení biomarkerů při narození. Výsledkem výzkumu by měla být informace, zda změny v expresi genů ovlivňujících imunitu zvyšují nemocnost dětí, a zda změny v expresi genů ovlivňujících vývoj mozku ovlivňují jejich psychický vývoj. Druhou kohortou jsou děti narozené v okrese ČB a Most, u kterých byla při narození provedena stejná vyšetření. Pediatry budou vyplněny dotazníky o nemocnosti dětí do věku 2 let a matkami dotazník o dítěti. Výsledkem bude informace, zda zátěž znečištěným ovzduším v předchozích desetiletích ovlivňuje nemocnost dětí.
AZV reg. č. NV19-09-00199: Komplexní prevence a interdisciplinární péče o jedince s cévní mozkovou příhodou (2019 – 2022)
(hl. řešitel: Mgr. Lenka Šedová, Ph.D.)
Předložený projekt se zaměřuje na zhodnocení a zlepšení kvality života pacientů po CMP. Našim záměrem bude zhodnotit kvalitu života a její aspekty u pacientů po CMP. Ucelený pohled na problematiku následné (komunitní) péče o nemocné o pacienty po CMP přinese šetření zaměřené na sestry v komunitní praxi. Kromě toho se zaměříme na hodnocení zdravotní gramotnosti u široké veřejnosti ve vztahu ke vzniku CMP. Všechny tři vzorky respondentů (pacienti po CMP, sestry v komunitní péči i laická veřejnost budou reprezentativní. K hodnocení kvality života a jejich aspektů bude využito baterie standardizovaných nástrojů – SF 36, Mini Mental State Exam, Rankinova škála následků CMP, Beckova stupnice pro hodnocení deprese. Na základě získaných informací kvantitativní fáze bude sestaven algoritmus kompetencí nelékařských profesí v komunitní praxi. Tento algoritmus bude ověřen experimentálním přístupem za využití akčního výzkumu. Smyslem této nefarmakologické intervence bude ověřit význam těchto postupů na kvalitu života pacientů.
AZV reg. č. NV19-02-00046: Sekvenční hybridní ablace versus samostatný chirurgický CryoMAZE v léčbě fibrilace síní (studie SurHyb): multicentrická randomizovaná kontrolovaná studie (2019 – 2022)
(hl. řešitel: prof. MUDr. Mgr. Alan Bulava, Ph.D.)
Perzistující fibrilace síní (PeFS) je u pacientů se strukturálním srdečním onemocněním podstupujících kardiochirurgický zákrok běžná. Konkomitantní chirurgická CryoMAZE procedura se jeví jako efektivní léčba, výsledky však kolísají. Sekvenční hybridní přístup spočívající v kombinaci CryoMAZE následované radiofrekvenční katétrovou ablací (RFA) může dosáhnout velké úspěšnosti, nicméně randomizované práce na toto téma chybějí. Projekt SurHyb je prospektivní, multicentrickou, randomizovanou, otevřenou studií. Pacienti s PeFS budou randomizováni na samotnou CryoMAZE proceduru a na CryoMAZE následovanou RFA. Celkem bude v 5 centrech randomizováno 250 pacientů. Primárním cílem je absence arytmie bez užívání antiarytmických léků, což bude hodnoceno implantabilními EKG Holtery. Primárním kompozitním klinickým cílem je úmrtí z kardiovaskulárních příčin anebo hospitalizace. Hodnoceny budou i další předem určené sekundární cíle. Projekt SurHyb představuje první randomizovanou studii u pacientů s PeFS porovnávající samotnou CryoMAZE proceduru s hybridním sekvenčním přístupem.
AZV reg. č. NU20-09-00257: Bezpečnost podávání léků sestrou na vybraných lůžkových odděleních nemocnic (2020 – 2023)
(hl. řešitel: prof. PhDr. Valérie Tóthová, Ph.D.)
Hlavním cílem projektu je vyhodnotit bezpečnost podávání léčiv sestrou, identifikovat rizikové oblasti medikačního procesu na vybraných lůžkových odděleních českých nemocnic. V rámci prospektivní, multicentrické observačně intervenční studie bude stanoven počet lékových pochybení při podávání léků sestrou, navrženy a do praxe implementovány preventivně nápravné intervence. Zároveň bude sledována dlouhodobá udržitelnost a efektivita těchto intervencí. Během tří observací bude sledováno přibližně 21 000 podání léků. V rámci sociologického šetření bude osloven reprezentativní vzorek sester České republiky (cca 1200). Jeho cílem bude vyhodnotit nejčastější příčiny pochybení v oblasti podávání léčiv sestrami. Důvody úspěšnosti či selhání zavedených intervencí na spolupracujících pracovištích vybraných nemocnic budou sledovány formou dotazníkového šetření provedeného před a po realizaci intervencí u 100 sester a 300 pacientů.
AZV reg. č. NU21-09-00300: Role sestry a péče o ni v době pandemie (2021 – 2024)
(hl. řešitel: Mgr. Ivana Chloubová, Ph.D.)
Sestry tvoří největší počet zdravotníků ve všech systémech zdravotní péče. Při zvládání pandemie jsou sestry nejdůležitějším a patrně nejvíce zatěžovaným článkem v systému zdravotní péče. S ohledem na současnou situaci lze posílení komunitní péče považovat za zcela zásadní. Tato sféra obsahuje velký potenciál i ve formě všeobecných sester, mezi jejichž kompetence kromě přímého poskytování ošetřovatelské péče patří i edukace. S ohledem na vědecko-technický pokrok se nabízí možnost řešení ve virtuálním prostředí, které by propojovalo pacienty se sestrou a umožňovalo by efektivnější komunikaci a edukaci. Edukační videa a online vzdělávací programy však nejsou vytvořeny. Vytvoření systému, např. formou online prostředí by umožňovalo efektivnější komunikaci s pacienty, v rámci které může sestra lépe vést pacienty k prevenci a ke správnému chování v konkrétních situacích. Toto prostředí by mohlo poskytnout větší prostor pro řešení dotazů pacientů odkudkoliv a kdykoliv dle možností sestry a dle vzniklé situace, ať už se bude jednat o epidemii či pandemii. Hlavním cílem projektu je popsat roli sestry v období epidemie/pandemie v systému zdravotní péče, tj. z pohledu sester, lékařů a pacientů v provozech s vysokým rizikem expozice, s nízkým rizikem expozice a v primární péči; smyslem bude také objasnit faktory, ovlivňující pracovní činnost sestry a vytvořit virtuální online prostředí pro sestry i pacienty. Sestrám toto prostředí poskytne možnost získání nových poznatků spojených s epidemickou/pandemickou situací. U sester v primární péči půjde o vytvoření virtuálního online prostředí/poradny vedené sestrou, která bude sloužit k podpoře managementu epidemických/pandemických, chronických a civilizačních onemocnění. Výzkumná strategie bude smíšená, založená na kombinaci kvalitativně-kvantitativních technik. Výzkumný soubor bude konstruován jako reprezentativní, formou náhodného výběru pomoci kvót. Půjde o výběrový soubor 1200 sester, 1200 lékařů a 1800 dospělé populace.
AZV reg. č. NU23-09-00369: Sestrou koordinovaná komplexní edukace pacientů se stabilní ischemickou chorobou srdeční (2023 – 2026)
(hl. řešitelka: doc. Mgr. Lenka Šedová, Ph.D.)
Předložený projekt se zaměřuje na popsání kontinuity a efektivity edukační činnosti koordinované sestrou v komplexní péči o pacienty se stabilní ischemickou chorobou srdeční (SICHS). V první fázi půjde o realizaci kvantitativního výzkumu občanů České republiky (n=1200; věk 40-65 let), jehož smyslem bude popsat zdravotní gramotnost (HLSQ – 16) ve vztahu k prevenci rizikových faktorů SICHS a současnou úroveň znalostí v této oblasti. Součástí kvantitativního šetření bude dotazníkové šetření určené pro sestry (n=600), které bude sledovat postavení sester v oblasti edukace pacientů s SICHS. Výzkumný vzorek obou výběrů bude konstruován jako reprezentativní z hlediska regionu, pohlaví, věku respondentů. Dílčím cílem bude realizace prospektivní observačně intervenční studie. Do ní bude zahrnuto celkem 100 pacientů léčících se pro SICHS, přičemž 50 pacientů podstoupí edukaci koordinovanou sestrou (intervenční skupina) a 50 pacientů bude v kontrolní skupině. Budou realizovány krátkodobé intervence v délce 8 - 12 týdnů po revaskularizačním výkonu. K hodnocení efektivity intervence bude užito baterie standardizovaných a nestandardizovaných dotazníků (IPQ-R-CZ – Pacientovo pojetí nemoci; znalost rizikových faktorů ICHS, dodržování režimových opatření, HeartQoL). Intervence budou realizovány za využití kombinace různých edukačních metod s využitím digitálních technologií (telefonní konzultace, e-mailová konzultace, online konzultace). K hodnocení fyzické aktivity bude využita technologie sledování přes sporttestery Polar, dále bude proveden 6 - minutový chodecký test a subjektivní hodnocení fyzické zátěže (Borgova škála). Každému pacientovi budou poskytnuty minimálně tři osobní konzultace (1 konzultace/ 60 – 90 minut), další edukace proběhnou za využití IT technologií (e-mail, telefon), k úpravě pohybové aktivity bude užito konzultací s fyzioterapeutem.
AZV reg. č. NW24-09-00302: Zdravotní gramotnost vybrané dětské populace v oblasti prevence infekčních onemocnění – možnosti působení sester v primární péči (2024 – 2027)
(hl. řešitelka: doc. Ing. Iva Brabcová, Ph.D.)
Zdravotní gramotnost je jeden ze zásadních atributů nezbytných pro zajištění rovného přístupu ke zdravotní péči. Půjde o aplikovaný výzkum. Hlavním cílem projektu je prostřednictvím observačně intervenční studie vyhodnotit efektivitu aplikovaných intervencí a sledování udržitelnosti těchto intervencí zaměřených na prevenci infekčních onemocnění u dětí 5 až 8 let. Observačně intervenční studie bude zaměřena na dovednosti dětí v technice mytí rukou a čištění zubů. Celkem bude pozorováno 120 dětí, u kterých proběhne 3x pozorování (před intervenci, bezprostředně po intervenci a 4–6 týdnů po intervenci, celkem 360 pozorování). Do kontrolní skupiny bude zahrnuto 120 dětí (240 pozorování). V rámci projektu bude provedena průřezová studie, jejímž cílem bude vyhodnocení úrovně zdravotní gramotnosti u 1 200 dětí ve věkové skupině 9 a 10 let. Doplňujícím předmětem výzkumu bude analýza potřeb rodičů pro zvýšení gramotnosti v oblasti zdraví jejich dětí. Výstupem projektu bude návrh optimalizace kompetencí sester v primárně péči ve vybraných oblastech zdravotní gramotnosti dětské populace a vytvoření návrhu kurzu celoživotního vzdělávání pro pedagogické pracovníky se zaměřením na prevenci infekčních onemocnění v dětských kolektivech.
AZV reg. č. NW24-02-00300: Srovnání limitované a komplexní ablace pomocí ablace pulzním elektrickým polem u pacientů s perzistující fibrilací síní (studie PIVCO) (2024 – 2027)
(hl. řešitel: prof. MUDr. Mgr. Alan Bulava, Ph.D.)
Úvod. Fibrilace síní (FS) postihuje minimálně 4 % populace. Dostupné důkazy jasně ukazují superioritu katetrizační ablace nad farmakologickou léčbou FS. Ideální postup ablace u pacientů s perzistující FS ale dosud nebyl stanoven. Zatímco některé menší studie doložily benefit komplexního přístupu nad rámec izolace plicních žil (PVI), který cílí na eliminaci všech možných potenciálních zdrojů FS, jiné velké multicentrické randomizované studie tento přínos oproti prosté izolaci plicních žil neprokázaly. To platí pro použití radiofrekvenční energie při vytváření ablačních lézí. Nově se však v praxi začíná stále více používat metoda ablace pulzním elektrickým polem, která umožňuje výrazně jednodušší, bezpečnější a rychlejší vytvoření ablačních lézí. Pro optimální set lézí za použití této nové ablační metody data zcela chybí. Metody. Navrhujeme prospektivní, multicentrické, randomizované srovnání limitované vs. komplexní ablace perzistující FS pomocí energie pulzního elektrického pole. Limitovaná ablace bude spočívat v provedení prosté PVI bez dalších zásahů substrátu v levé síni. Komplexní ablace pak bude spočívat v provedení dalších lézí v levé síni nad rámec PVI, tj. izolace zadní stěny levé síně, mitrální linie a ablace kavotrikuspidálního můstku. Pacienti budou následně opakovaně sledováni pomocí sedmidenních EKG Holterů. Primárním cílem bude počet pacientů bez rekurence arytmie po 1 roce od ablačního výkonu. Statistická analýza předpokládající snížení výskytu rekurentní arytmie o 20 % při zachování 90% síly studie a hladiny signifikance 0,05 (oboustranné rozdělení) ukázala potřebu zařazení minimálně 300 pacientů při započtení 15% ztráty subjektů z následného sledování. Závěr. V případě potvrzení hypotézy o superioritě komplexní ablace by provedení takové studie mělo s ohledem na rychlost, bezpečnost a snadnou standardizovatelnost ablace pulzním elektrickým polem významný dopad na aktuální standard klinické péče o pacienty s perzistující FS.
GA ČR č. 20-09470S: Zdravotní systém první Československé republiky v kontextu národnostního a sociálního složení – centrum vs. periferie (2020 – 2022)
(hl. řešitel: prof. PhDr. Valérie Tóthová, Ph.D.)
Cílem navrhovaného projektu je připravit ucelenou monografii o zdravotní péči v první Československé republice. V průběhu výzkumu budou detailně analyzovány zdravotní politika státu a financování zajištění zdravotní péče obyvatelům centrálních i periferních regionů všech částí republiky: Čechy, Morava a Slezsko, Slovensko a Podkarpatská Rus. Zdravotně-sociální politika státu bude sledována s ohledem na jeho pestrobarevné národnostní složení, přičemž z hlediska otázky celoplošného pokrytí adekvátní kulturně a jazykově diferenciované zdravotní péče nebudou sledovány jen jazykové potřeby klasických národnostních skupin, ale i specifické kulturně-diferencované potřeby židovské komunity, řecko-katolických a pravoslavných Rusínů z východního Slovenska a Podkarpatské Rusi a Romů, žijících zejména ve východní polovině republiky, jakožto komunity sociálně vyloučené a jazykově smíšené. Stranou pozornosti v těchto souvislostech nezůstane ani koncepce školské politiky státu v oblasti vzdělávání, především zdravotnického personálu.
TAČR č. TL01000032: Model péče o seniory v pobytových zařízeních v konceptu třístupňového bydlení (2018 - 2020)
(hl. řešitel: Doc. PhDr. Adéla Mojžíšová, Ph.D.)
Tento projekt se zaměřuje na analýzu nových trendů a příkladů dobré praxe v péče o seniory v pobytových zařízeních s ohledem na zapojení multidisciplinárního týmu do péče. Stěžejním přínosem projektu je vytvoření nového modelu péče o seniory v pobytových zařízeních v konceptu třístupňového bydlení s ohledem na níže uvedené principy – tedy otevřenost (propojení s komunitou), mezigenerační solidaritu, aktivní stárnutí, komplexnost a multidisciplinaritu. Motivací k realizaci je existence prokazatelné poptávky pro expertní řešení této problematiky u měst a obcí v České republice. Typický uživatel výsledků výzkumu je obec/město, které bude realizovat tento model bydlení. Hlavním cílem projektu je identifikovat moderní trendy péče a příklady dobré praxe v péči o seniory v pobytových zařízeních, a využít je k vytvoření modelu péče v konceptu třístupňového bydlení pro seniory s důrazem na propojení s komunitou a s ohledem na mezigenerační solidaritu.
SOUHRNÁ VÝZKUMNÁ ZPRÁVA PROJEKTU
TAČR č. TL02000187: Standardizace testu Woodcock-Johnson IV pro populaci romských dětí (2019 - 2021)
(hl. řešitel: Doc. PhDr. et Bc. Alena Kajanová, Ph.D.)
Cílem projektu je analyzovat diagnostické možnosti a vytvořit dílčí normy inteligenčního testu Woodcock-Johnson IV pro populaci romských dětí v České republice, a to na vzorku 400 romských žáků mladšího školního věku (7-8 let, 10-11 let). Zároveň bude zpracována psychometrická analýza testu u této skupiny, budou uskutečněny rozdílové analýzy oproti majoritní populaci na úrovni položek a identifikován vztah ve výkonu inteligenčního testu s dalšími výsledky škály posuzující sociální znevýhodnění a vybraným testem školních dovedností. V průběhu realizace grantového projektu bude zároveň vytvořeno metodické doporučení diagnostiky romských dětí testem, což spolu s ostatními výstupy pomůže zpřesnit výsledky psychologické diagnostiky WJ IV u minoritních a znevýhodněných skupin dětí.
TA ČR č. TL03000518: Podpora neformálních pečovatelů v Jihočeském kraji prostřednictvím audiovizuálních prostředků včetně virtuální reality (2020 – 2023)
(hl. řešitel: doc. Ing. Iva Brabcová Ph.D.)
Cílem projektu je poskytnout psychosociální podporu a pomoc neformálním pečovatelům v Jihočeském kraji prostřednictvím multidisciplinárního přístupu za využití odborného poradenství (sociálně právní, péče o blízkou osobu a prevence syndromu vyhoření, zdravý životní styl), audiovizuálních prostředků a vytvořeného a ověřeného prostředí virtuální reality. Design empirického šetření u neformálních pečovatelů tvoří kvalitativní postupy (hloubkové rozhovory, focus groups). Výstupem projektu bude návrh konceptu podpory a pomoci pro neformální pečovatele na regionální úrovni v Jihočeském kraji s možností využití v jiných krajích.
TA ČR č. TL05000144: Kvalita a udržitelnost programů dárcovství částí těla v ČR (2021 – 2023)
(hl. řešitel: doc. PhDr. Ing. Hana Konečná Ph.D.)
Medicína je velmi závislá na využití částí těla jiného člověka, nárůst je exponenciální. Etickými i legislativním principem je solidarita, altruismus a ve většině případů anonymita. Cílem projektu je: 1. Popsat a srovnat: sociodemografické charakteristiky živých dárců různých dárcovských programů v různých regionech ČR, náročnost jednotlivých dárcovských procedur a kompenzace za dárcovství. 2. Identifikovat psychosociální a trestněprávní problémy. Na základě výsledků empirického šetření navrhnout strategii získávání dárců, formulovat guideline pro výpočet kompenzací dárcům, formulovat doporučení pro informované souhlasy dárců i příjemců, formulovat doporučení pro práci odborníků z medicínské, psychosociální i právní oblasti.
Výstupy
- Náročnost dárcovských procedur pro živé dárce částí těla: Dílčí výstup výzkumného projektu
- KOMPENZACE ZA DÁRCOVSTVÍ ČÁSTÍ TĚLA V ČR – ANALÝZA STAVU
- Psychosociální a etické principy pro legislativu
- Přehled situace dárcovství částí těla v EU s důrazem na sousední země
- V4 DOPORUČENÍ ZPŮSOBU KOMPENZOVÁNÍ V SOUVISLOSTI S DÁRCOVSTVÍM LÁTEK LIDSKÉHO PŮVODU
- Etický posudek na reklamy shánějící dárce částí těla
- Přehled sociodemografických charakteristik dárců jednotlivých dárcovských skupin
- V5 strategie získávání živých dárců částí těla– Návrh principů
TA ČR reg. č. TQ01000591: Podpora a rozvoj finanční, digitální, sociální a zdravotní gramotnosti u populace 65+ (2023 – 2026)
(hl. řešitelka: doc. Ing. Iva Brabcová Ph.D.)
Cílem projektu je prostřednictvím navržené vzdělávací softwarové aplikace NESTOR+, audiovizuální tvorby a přímého vzdělávání zvýšit finanční, digitální, sociální a zdravotní gramotnost u vybrané populace 65+. Součástí výzkumných intervencí je reprezentativní sociologické šetření v rámci jihočeského regionu, jehož cílem je vyhodnotit úroveň gramotnosti u populace 65+ ve vybraných oblastech. Na základě výsledků empirického výzkumu bude navržen a v praxi ověřen vzdělávací software, který bude saturovat specifické požadavky, potřeby a preference námi zvolené cílové skupiny uživatelů včetně zohlednění genderové problematiky. Výstupem projektu bude návrh koncepce rozvoje a podpory finanční, digitální, zdravotní a sociální gramotnosti, která bude vycházet z konkrétních výsledků výzkumu.
INTER-COST č. LTC18066: Sociální vyloučení u seniorů 65+ žijících v domácím prostředí v ČR (2018 - 2021)
(hl. řešitel: PhDr. Lenka Motlová, Ph.D.)
Hlavním cílem projektu je zmapovat vyloučení u seniorů 65+ žijících v domácím prostředí v České republice. V rámci tohoto cíle je nezbytné zjistit, jaké formy, příčiny a důsledky má vyloučení u této cílové skupiny a jak je možné jej v rámci jednotlivých krajů v ČR řešit. Příčiny, formy a důsledky sociální exkluze jsou zjišťovány v rámci prostorového, ekonomického, kulturního, sociálního, politického a symbolického. Výstupem projektu je deskripce sociálního vyloučení seniorů 65+ žijících v České republice a v návaznosti na to i navržená strategie pro překonání sociálního vyloučení u seniorské populace žijících v domácím prostředí.
GAJU č. GAJU 052/2019/S Vacková: Vybrané aspekty managementu sociální práce (2019 - 2021)
(hl. řešitel: Doc. Mgr. et Mgr. Jitka Vacková, Ph.D.)
Cílem projektu je zmapovat management sociální práce v Jihočeském kraji (ve smyslu kvalitativní i kvantitativní výzkumné strategie). V rámci tohoto cíle jsou zjišťovány vybrané aspekty managementu sociální práce aplikovaného v organizacích poskytujících sociální služby. Jedná se zejména o: projektové řízení, kulturu organizací, profil manažera, strategické řízení, řízení lidských zdrojů a pracovní podmínky sociálních pracovníků.
GA JU č. 046/2021/S: Kulturní kompetence sester v klinickém a komunitním ošetřovatelství (2021 – 2023)
(hl. řešitel: prof. PhDr. Valérie Tóthová, Ph.D.)
V současném světě, kde je fenomén globalizace a migrace, se čím dál tím častěji setkáváme s transkulturním ošetřovatelstvím, díky čemuž se zvyšují nároky na ošetřovatelskou péči i v rovině kulturní gramotnosti. Podobně jako v nemocniční sféře se i v komunitní péči sestry setkávají s lidmi z různých etnik a rasových skupin. V současném světě, kde je fenomén globalizace a migrace, se čím dál tím častěji setkáváme s transkulturním ošetřovatelstvím, díky čemuž se zvyšují nároky na ošetřovatelskou péči i v rovině kulturní gramotnosti. Kulturní kompetence zdravotníků, konkrétně v oblasti paliativní a pediatrické péče, stejně tak jako v klinické a komunitní sféře, budou předmětem zkoumání projektu a výsledky výzkumu budou využity ke zkvalitnění kulturních kompetencí sester jak v klinické, tak i komunitní péči.
GAJU č. 101/2022/S Vacková: Vybrané aspekty integrace cizinců žijících v České republice a jejich vztah k sociální práci (2022 - 2024)
(hl. řešitelka: Doc. Mgr. et Mgr. Jitka Vacková, Ph.D.)
Cíle projektu:
- Zjistit subjektivní míru integrace (operacionalizované do předem stanovených oblastí – sociální, kulturní, náboženské, jazykové a pracovní) nejvíce zastoupených skupin cizinců žijících v ČR s ohledem na předpokládané národnostní rozdíly (Vietnamci, Ukrajinci, Rusové) a další vybrané parametry – věk, délku pobytu, typ práce, náboženství. (Polská a Slovenská menšina nebude zahrnuta – a to díky již proběhlým výzkumům realizovaným na ZSF JU, které prokázaly statisticky nevýznamné odlišnosti s ohledem na integraci).
- Zjistit, jaké potřeby tito cizinci mají s ohledem na předem stanovené parametry zdravotní a sociální situace; dále analyzovat silné a slabé stránky v integračním procesu cizinců
- Zjistit, jaká negativa (ev. rizika) a pozitiva přináší zaměstnávání cizinců v Jihočeském kraji z pohledu zaměstnavatelů
- Zjistit, jaké metody a techniky sociální práce využívají sociální pracovníci, kteří pracují s cizinci a jak do své praxe inkorporují interkulturní znalosti vybraných národnostních skupin
- Zjistit, jaké metody a techniky práce využívají pedagogové v rámci integrace dětí-cizinců
- Analyzovat ekonomické faktory, které ovlivňují migraci a naopak (tzn. - které migrace ovlivňuje) v relaci na účastníky výzkumu.
- Identifikovat příklady dobré praxe v integraci cizinců (rozhovory se sociálními pracovníky, manažery, cizinci, pedagogy, asistenty pedagogů)
- Zjistit s jakými negativy a pozitivy se setkávají rodiny s dětmi v rámci vzdělávací soustavy - zejména s ohledem na základní a střední školství. Dále zjistit, jaké potřeby mají pedagogové, kteří vzdělávají žáky a studenty s OMJ.
GAJU č. 066/2022/S Shuranova: Koordinovaná rehabilitace u lidí po CMP a její návaznost po propuštění z nemocnice (2022 - 2023)
(hl. řešitelka: Shuranova Lesia, MBA)
Cíle projektu
- Zjistit, jakým způsobem je realizován dlouhodobý rehabilitační plán a dále změřit funkční schopnosti pacientů pomocí FIM – a to v intervalech realizace dlouhodobého rehabilitačního plánu (měření efektivity proběhne pomocí FIM v intervalech do 3 dnů od přijetí a během posledních 3 dnů před propuštěním z rehabilitačního programu. Kontrolní nebo následné hodnocení proběhne 80 až 180 dní po propuštění).
- Zjistit subjektivní hodnocení efektivity dlouhodobého rehabilitačního plánu ze strany klienta, ev. rodinných příslušníků (rozhovory).
- Vytvořit metodický materiál pro praktické lékaře s ohledem na postup cílený na zlepšení realizace dlouhodobého rehabilitačního plánu.
- Vytvořit návrh na funkční a efektivní systém sběru dat u pacientů po CMP, kontroly protokolů. Dále návrh na průběžná školení zdravotnických a zdravotně-sociálních pracovníků.
- Zjistit, jakým způsobem a zda je realizována koordinovaná rehabilitace v nemocnicích s cílem vymezit principy a úkoly spolupráce pro jednotlivé aktéry a jejich koordinaci (v souladu s principy koordinované rehabilitace zmíněnými výše).
GAJU č. 101/2023/S Kabooro: Skills, knowledge and measures of competencies in field of Registered Nurses and Advanced Practice Nurses (A comparative research in Czech Republic, Sweden) (2023 - 2024)
(hl. řešitelka: M.Phil. Rehana Sindho Kabooro, M.Sc.)
Project objectives:
- To recognize and evaluate the differences in accountability and responsibility of the Registered nurses and Advanced practice nurses in the provision of care and to demonstrate responsibility and accountability within the scope of practice and level of competence.
- To find out efficiency of Czech Republic nurses to diagnose and to deal with healthcare issues and conditions and follow up of procedures according to the protocol.
- To analyze the demonstration of sufficient knowledge of interprofessional skills and clinical knowledge for Czech Republic nursing intervention from comparative studies of Sweden.
- How to use the principles of quality improvements that incorporates in to the practices of registered nurses and advanced practice nurses in Sweden and in Czech Republic.
- To evaluate health care settings that can contribute to other researches and projects on evidence based practices and nursing competences.
- To analyze and identify opportunities in collaboration with other healthcare personnel for service improvement and patient outcome that impact quality care.
GA JU č. 071/2024/S: Historický vývoj ošetřovatelství jako základ bezpečné ošetřovatelské péče (2024 – 2026)
(hl. řešitelka: prof. PhDr. Valérie Tóthová, Ph.D.)
Hlavním cílem projektu je zmapovat a analyzovat vývoj ošetřovatelství od historických etap až po současnost, posoudit vliv historie na tento obor a zjistit stav bezpečné ošetřovatelské péče ve vybraných oblastech. Cílem projektu je vytvořit podmínky pro prohloubení znalostí o historii ošetřovatelství jako základního východiska pro snazší orientaci a ucelenost vědomostí zdravotnického personálu. Záměrem je rovněž obohatit teorii tohoto oboru o nové poznatky ve vybraných oblastech ošetřovatelské péče se zaměřením na podávání injekčních léčivých přípravků, infuzní terapii a péči o pacienty na umělé ventilaci.
GAJU č. 133/2024/S Němečková: Limity a bariéry poskytování sociálních služeb u dětí a mladistvých s duševní poruchou (2024 - 2025)
(hl. řešitelka: Mgr. Klaudie Němečková)
Stanovené cíle
- Zmapovat multidisciplinaritu péče o děti a dospívající s duševní poruchou
- Zjistit limity a bariéry poskytování sociální péče dětem a mladistvým s duševní poruchou a jejich rodinám
Výzkumný soubor bude tvořen dětmi s duševní poruchou a jejich rodiči. Děti s duševní poruchou ve věku od 10 do 18 let, po celé České republice, a jejich rodiče budou získávány prostřednictvím svépomocných skupin, krizových center a sociálních služeb, zaměřujících se na tuto cílovou skupinu. Dále budou zkoumáni sociální pracovníci, kteří mají zkušenosti s intervencí u dětí s duševními poruchami. Sociální pracovníci budou získávány totálním výběrem všech organizací a institucí v České republice, které pracují s dětmi s duševní poruchou (sociální služby, zdravotnická zařízení).
Projekt ESF č. CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_028/0006192: Rozvoj JU – kapacity pro VaV. HR Award (2018 - 2021)
(metodik expert za ZSF JU: Doc. Mgr. et Mgr. Jitka Vacková, Ph.D.)
Jihočeská univerzita se v souladu se svým Dlouhodobým záměrem na období 2016 - 2020 v prosinci 2017 přihlásila k principům zakotveným v Evropské chartě pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro nábor výzkumných pracovníků. Tím se jako jedna z prvních institucí v České republice chtěla připojit k více než 400 oceněným univerzitám v Evropě. Cílem je získání certifikátu HR Award, který uděluje Evropská komise výzkumným institucím, které implementují strategii HRS4R (The Human Resources Strategy for Researchers) vycházející právě z těchto principů. Hlavním přínosem implementace HRS4R je zabezpečit, aby vztah mezi Jihočeskou univerzitou v pozici zaměstnavatele a jejími zaměstnanci na pozici výzkumných pracovníků přispěl k úspěšné práci při vytváření, přenosu, sdílení a šíření vědomostí a technologického rozvoje a k rozvoji kariéry výzkumných pracovníků.
Erasmus+ KA203 Strategic Partnerships for higher education 2019-1-TR01-KA203-076879: Better & Effective Nursing Education For Improving Transcultural nursing Skills - BENEFITS (2019 – 2022)
(hlavní řešitelka za ZSF: prof. PhDr. Valérie Tóthová, Ph.D.)
Erasmus+ KA203 Strategic Partnerships for higher education 2024-1-TR01-KA220-HED-000245267: Competencies in Disaster Nursing through the Learning Hub (2024 – 2026)
(hlavní řešitelka za ZSF: prof. PhDr. Valérie Tóthová, Ph.D.)
Cílem projektu je rozvíjet a posilovat základní dovednosti v ošetřovatelství v případě katastrof prostřednictvím inovativních vzdělávacích nástrojů založených na AR/VR.
Dílčí cíle projektu jsou:
1) rozvíjet klíčové kompetence podporou znalostí a dovedností v ošetřovatelství při katastrofách,
2) podpořit vzdělávání vývojem vzdělávacích materiálů založených na scénářích AR/VR,
3) vytvořit vzdělávací centrum v ošetřovatelství při katastrofách,
4) podpořit motivaci při podpoře rozvoje dovedností a získávání kompetencí,
5) podpořit spolupráci mezi zúčastněnými stranami.
Transkulturní ošetřovatelství, důležitý aspekt zdravotní péče, se stalo nezbytnou součástí zdravotní péče a nutností pro dnešní sestry vzhledem k multikulturním jevům, které se vyskytují ve světové populaci. Kulturní rozmanitost populace se zvyšuje, existují také národní obavy v souvislosti s nerovnostmi ve zdraví. Důležitou součástí odstraňování zdravotních nerovností mezi různými skupinami obyvatelstva je totiž začlenění hlubšího porozumění multikulturnímu kontextu, v němž je péče poskytována. Kulturní hodnoty a přesvědčení jsou základními prvky při naplňování potřeb pacientů účinným a efektivním holistickým přístupem. Jen málo ošetřovatelských programů po celém světě nabízí kurzy na téma transkulturní ošetřovatelství. Byly zjištěny mezery a potíže týkající se specifických dovedností na téma transkulturního ošetřovatelství. Pro rozvoj lepších znalostí i specifických a přizpůsobených programů, které pomohou sestrám identifikovat lepší způsoby práce s pacienty, tak aby jim mohly poskytovat respektující a kulturně citlivou péči, byl naplánován mezinárodní projekt, do kterého se zapojily instituce, které aktivně pracují na tématu transkulturní péče.
Cíle
Projekt BENEFITS byl realizován na mezinárodní úrovni, aby zaplnil existující mezeru. Tento projekt se zaměřil na akademické pracovníky v ošetřovatelství a studenty bakalářského studia ošetřovatelství, kteří se aktivně podílejí na transkulturní ošetřovatelské péči.
Hlavním cílem projektu bylo sdílet získané poznatky na celosvětové úrovni. Stávající znalosti byly doplněné o nové poznatky a ukázaly se konkrétní příklady toho, jak lze přístup transkulturní péče začlenit do učebních osnov ošetřovatelství. Byly vytvořeny základní učební osnovy a podpůrné publikace o tomto inovativním přístupu, které mají zvýšit povědomí, podpořit učení a v konečném důsledku mít pozitivní dopad na vývoj zdravotnické praxe v jednotlivých zemích. Konečným cílem projektu BENEFITS je poskytovat vysoce kvalitní zdravotní péči a zlepšit zkušenosti různých kultur se zdravotní péčí.
Implementace
V rámci tohoto strategického partnerství se spojili partneři z pěti zemí EU a Turecka, aby společně vytvořili nový učební plán transkulturního ošetřovatelství. Hlavní činností bylo přenést výsledky inovací do výuky transkulturního ošetřovatelství a vytvořit nové kurikulum. V rámci projektu BENEFITS se uskutečnilo 6 nadnárodních projektových setkání, intenzivní školicí program (Learning Teaching Training Activity), multiplikační akce a účastnilo se mnoho diseminačních aktivit.
Erasmus+ KA 2: Cooperation for innovation and the exchange of good practices 2020-1-RS01-KA226-HE-094562: Development of digital approach for occupational health and safety systems in higher education courses – DOHASS (2021 – 2023)
(hlavní řešitel za ZSF: prof.Dr.rer.nat. Friedo Zölzer, DSc.)
Projekt DOHASS vznikl jako reakce na nedostatek volně přístupných vzdělávacích kurzů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) na univerzitní úrovni. Cílem projektu bylo modernizovat kurzy vysokoškolského vzdělávání tak, aby odpovídaly výzvám současné doby, kdy jsou tradiční metody výuky nahrazovány metodami dálkového a digitalizovaného vzdělávání. Pandemie COVID-19 významně ovlivnila systém vysokoškolského vzdělávání a zdůraznila potřebu podporovat inovativní postupy v metodách výuky a učení s cílem zlepšit kvalitu systému. Nedostatek kvalitních výukových materiálů pro studenty bakalářského a magisterského studia BOZP, které obsahují prvky studijních programů z různých univerzit, byl další potřebou, kterou se tento projekt snažil řešit. Projekt zavedl inovativní přístupy ke studiu BOZP prostřednictvím zlepšení a modernizace výukových materiálů pro různé předměty týkající se BOZP. Nadnárodní realizace projektu DOHASS přinesla harmonizaci přístupu k výuce na partnerských vysokých školách a podpořila posílení vnitřních institucionálních kapacit sdílením znalostí mezi partnery. Projekt poskytuje vysoce kvalitní digitální obsah a vícejazyčné vzdělávací materiály.
Cíle
Hlavním cílem projektu DOHASS byla modernizace vysokoškolských kurzů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). Cílem projektu bylo zavést inovativní přístupy ke studiu BOZP prostřednictvím aktualizace běžných kurzů, přednášek a různých typů cvičení. Projekt dosáhnul následujících cílů: 1. Vytvořit vysoce kvalitní multidisciplinární vzdělávací materiály ve dvou jazycích v každé partnerské vysokoškolské instituce (HEI) (v rodném a anglickém jazyce). 2. Připravit videomateriály, které pomohou studentům lépe pochopit BOZP v různých pracovních prostředích a podmínkách. 3. Vyvinout online vzdělávací platformu. 4. Vytvořit otevřeně přístupné vzdělávací zdroje dostupné v různých jazycích. 5. Vytvořit multidisciplinární týmy z partnerských univerzit, které vytvoří inovativní metody a nástroje pro výuku a studium vysokoškolských kurzů BOZP na dálku. 6. Harmonizovat přístup k výuce na partnerských univerzitách a podporovat posilování organizačních a vnitřních institucionálních kapacit, sdílení znalostí mezi partnery a propagaci inovativního vzdělávání v oblasti BOZP. 7. Podporovat kapacity mezinárodních multidisciplinárních týmů pro budoucí návrhy posílením jejich sítí.
Implementace
Projekt DOHASS realizoval několik aktivit k dosažení svých cílů. Projekt byl rozdělen na přípravnou fázi (O1 a O2) a dvě hlavní aktivity: vývoj výukových materiálů (O3) a příprava videomateriálů (O4). Během prvního setkání výzkumníků byla vybrána témata ze stávajících kurzů zúčastněných vysokých škol, která budou modernizována a digitalizována. Výukové materiály pro jednotlivé přednášky a cvičení připravili vysokoškolští učitelé a bylo požadováno, aby obsahovaly ucelené texty a/nebo audio ppt a/nebo fotografický materiál a/nebo video. Příprava videomateriálů vycházela z výsledků přípravné fáze. Materiály pro terénní, laboratorní a výpočetní cvičení se skládaly z podrobných pracovních návodů a/nebo fotografického materiálu a/nebo videomateriálu a/nebo audio ppt. Každá univerzita připravila materiály v angličtině a ve svém národním jazyce. Kromě těchto hlavních činností probíhala v rámci projektu také diseminace a komunikace v rámci různých akcí a byly realizovány činnosti kontroly kvality, aby byly navrženým způsobem naplněny cíle projektu.
Erasmus+ KA210-ADU - Small-scale partnerships in adult education KA210-ADU-AA49DC84: An automated external defibrillator (AED) help save the lives (2023 – 2024)
((hlavní řešitel za ZSF: Mgr. František Dolák, Ph.D., MBA)
Tartu Health Care College v Estonsku a Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích spojily své úsilí, aby se o přístroji AED (automatický externí defibrilátor), který zachraňuje životy, vědělo více a aby se více používal. Obecně asi 60 % evropských občanů neví, co to je, nebo se ho bojí použít. Partneři tohoto projektu by rádi získali lepší přehled o skutečné situaci v Česku a Estonsku, vyměnili si zkušenosti, učili se od sebe navzájem a učili lidi AED používat. Každý může zachránit život!
Partneři provedli průzkum situace (vytvořili online dotazníky a ptali se lidí na veřejných místech), co místní občané vědí o AED. Uskutečnila se studijní cesta do Estonska a Česka, aby se oba partneři poučili z osvědčených postupů. Partneři se chtějí podělit o své znalosti s místními občany prostřednictvím praktických workshopů, kde si každý účastník může vyzkoušet použití AED. Pro šíření informací připravili estonští partneři výuková videa, aby se o znalosti podělili s širším publikem.
Po skončení projektu budou mít partneři podrobné znalosti a specifikované metody, jak učit používání AED různé cílové skupiny. Dalším cenným výsledkem je vytvoření nových partnerství do budoucna. Lidé, kteří se zúčastní workshopů, zhlédnou výuková videa nebo absolvují volitelné kurzy, budou mít větší povědomí o používání AED a mohou se o své zkušenosti a znalosti podělit se svým okolím.
Projekt RRADEW - Resilience to Radiological Events in Wartime (2024 – 2026)
(hlavní řešitel za ZSF: PhDr. Štěpán Kavan, Ph.D.)
Celkovým cílem projektu je zlepšit systémy připravenosti na jaderné havárie, odezvy na ně a jejich likvidace (EPR&R) prostřednictvím vývoje metodických a technologických přístupů k posílení odolnosti v kontextu válečných katastrof nebo ozbrojených konfliktů. V rámci projektu RRADEW budou posouzeny a upřednostněny pravděpodobné scénáře nasazení nepřátelských událostí v jaderných zařízeních a zváženy následující možnosti a jejich možné radiologické důsledky. Bude analyzována odolnost systému havarijního řízení prostřednictvím případových studií, vývoje a použití platformy pro analýzu odolnosti a posouzení právních předpisů, etických a sociálních otázek. Konečným výstupem projektu budou pokyny a doporučení pro zlepšení radiační ochrany a posílení odolnosti v situacích ozbrojených konfliktů, jakož i vzdělávání a odborná příprava materiály pro lepší přípravu zúčastněných stran.